I Casper Hansens debutroman skriver vi primo november 1923, hvor fundet af et lig i en park i München er afsæt for handlingen. Den døde mand er tydeligvis likvideret, og politiefterforsker Konstantin Leitner, romanens hovedperson, sættes på opgaven, som viser sig at knytte an til kræfter, der planlægger et komplot mod Weimarrepublikken. Efterhånden som sagen ruller sig ud afdækkes flere lag af fordækte interesser, der både rækker udover landets grænser og kommer helt ind i politiets egne geledder, krydret med nazisternes fremstormende SA-tropper.
Forræder af fædrelandet har alle ingredienserne til en historisk kriminalroman. Plottet udfolder sig støt og langsomt samtidig med, at miljø, historie og stemning omkring hovedpersonen etableres i rigt mål i et hektisk München med gryende nazisme, brutale kriminelle, kommunistisk undergrund, kabareter og letlevende damer.
Så grundigt går det for sig, at man når forbi side 250 før Konstantin Leitner får rigtig fat i intrigen. Den opvakte 26-årige småanløbne, storrygende og lettere desillusionerede efterforsker er krigsveteran og supplerer indkomsten som kriminalassistent med en karriere som sværvægtsbokser på sidelinjen. Privatlivet er overraskende moderne, illustreret ved en selvstændig, arbejdende og udeboende kæreste, der på alle måder nyder godt af de frie germanske 1920’ere.
Hvis flere elementer lyder bekendt, er det ikke helt ved siden af. Konstantin Leitner har udover sin tid, land og profession flere andre træk tilfælles med Gereon Rath, den tyske forfatter Volker Kutschers hovedperson i de Berlin Noir-romaner, som står bag tv-serien ’Babylon Berlin’.
Også andet vækker genklang: Udover en hårdkogt hovedperson med tunge skygger fra fortiden lurende i kulissen, stiff upperlip og en ubegribelig overlevelsesevne kombineret med cool bemærkninger generøst strøet udover de 633 sider, er der den yppige femme fatale, koleriske chef samt ikke mindst slagsmål og person- og biljagter med skuddrama i Chicago-stil til løbende at krydre handlingen.
Trods bogens betragtelige omfang er der god fremdrift, og 20’ernes liv udfoldes hæsblæsende, herunder kvindernes frigørelse, der var et kendetegn for Weimarrepublikken. Det er tydeligt, at forfatteren har gjort sig umage for at etablere tidsforståelse med omfattende viden og research, der imidlertid ikke føres konsekvent til dørs. For eksempel har hovedpersonen et godt øje til veldrejede kvinder med barm i festhøjde; men da tidens ideal var a la garçonne med flad, drenget silhuet, kunne dette forhold med fordel have fået en kommentar med på vejen. Og modebevidste kvinder dengang var i reglen iklædt tidens hotte, løse charlestonantræk fremfor kropsnære silkekjoler. I det hele taget fører den unge hovedpersons kvindesyn- og præferencer snarere tanken hen på 1950’erne.
Indrømmet; det er udfordrende at etablere en tidstypisk tankeverden, der giver mening for en moderne læser, og i den sammenhæng at ramme en hovedpersons identitet og udtryk. Konstantin Leitner har – udover imponerende energi – et stort arsenal af friske bemærkninger og evne til at agere dødsforagtende køligt i alle de hårrejsende episoder, han roder sig ud i, samt et sprog og refleksioner, der henleder tanken på et tyve år ældre menneske. Refleksionerne er løbende indskudt i kortere eller længere afsnit med filosofiske betragtninger, som nogle gange knytter sig til den igangværende handling, andre gange er et påskud for at kommentere noget, som hovedpersonen finder interessant i bred almindelighed.
Grebet kan være værdifuldt som kit imellem mere fakta-orienteret indhold, men brugt i for store doser hælder det grus i forståelsesmaskineriet. Fremfor alt udfordrer det overblikket og indlevelsesevnen i forhold til hovedkarakteren, der i sprog og tanke ikke forekommer som helt ’sin egen’, men inspireret af så forskellige typeprofiler, som dem Dan Turell. Raymond Chandler og Dan Brown arbejder med.
Bogen er skrevet i et læsevenligt sprog, hvor tidskarakteristiske udtryk og vendinger generelt er fravalgt til fordel for genstande og produkter, man brugte for hundrede år siden. Personerne er Des, hvilket er helt rigtigt i sammenhængen, ikke mindst i en tysk kontekst.
Grundlæggende mangler der dog desværre en grundig korrektur. Næsten ikke en side er fejlfri, og det er svært at sluge, når nogen mægler et ord, beskriver et sprængende punkt, og at århundreder konsekvent skrives i ental når der er tale om flertal.
Udover de konkrete sprogforbistringer vil en stærk redaktionel hånd samtidig kunne trimme de lidt for oplagte klicheer og den vildtvoksende historie, som – fordi forfatteren har meget på hjerte – bliver omstændelig og hyppigt fortaber sig i historiske fakta og forhold. Det spænder ben for selve krimigåden. Set med mine øjne er det samtidig i overkanten f.eks. at bruge elleve sider til en bil- og personjagt samt over hundrede på det endelige opgør; fortællingen bliver tung, og læseren skal bruge meget energi på ikke at falde af hesten undervejs.
Men overordnet er det en spændende tid og et spændende sted, Casper Hansen skriver om med stor indsigt og viden. Der er stof til meget mere, suppleret med arbejdet med fortællerstemme og identitet. Allerbedst fungerer Forræder af fædrelandet når teksten holder sig til det mere enkle og realistiske.
Nina von Staffeldt, 10. juli 2024
Tag med en tur tilbage til 1923. Ekstremernes år. Dengang hvor mænd sloges med næverne, røg store cigarer og drak sjusser i arbejdstiden, men også hvor man i Tyskland oplevede en gigantisk omvæltning i efterdønningerne fra 1. Verdenskrig.
Vi befinder os i årtiet hvor landet blev omdannet fra kejserdømme til demokrati under Weimarrepublikken, og hvor hyperinflationen, arbejdsløshed og korruption gennemsyrede det tidligere så mægtige bayerske kongerige.
Lokationen er München og stemningen er klassisk noir. Byens desperation, elendighed og oprør siver som en kontinuerlig tåge op gennem gadernes brostensbelagte veje. Anarkiet i gaderne ulmer og blusser op med jævne mellemrum, mens en lille håndfuld politifolk med intakte værdier og integration forsøger at opretholde en flig af retfærdighed midt i kaos. En opgave der synes nærmest umulig i et politikorps der er ligeså gennemsyret af korruption og selvskrevne regler, som resten af byen, og hvor de ansvarlige for en likvidering ikke nødvendigvis ønskes at blive stillet til ansvar.
Vores guide i dette årti hedder kriminalassistent Leitner. Sammen med ham bevæger vi os gennem den politiske undergrund, mens han forsøger at opklare et mord, men hvem kan han stole på ? Hvilke interesser ligger bag, hvor langt ned i den politiske undergrund går sagen, og hvad er det med ham Adolf Hitler der bliver ved med at puste til befolkningens antisemitisme og stigende had til alt ikke-tysk?
Bogen er bygget op af en intensitet i beskrivelsen af historiske fakta og begivenheder, hvilket vidner om at forfatteren har en imponerende viden om netop denne tidsperiode i tysk samtidshistorie. Der er en tendens til at de faglitterære referencer får overtaget, hvilket drukner den fiktive del af historiefortællingen lidt undervejs, men kan man som læser affinde sig med det, vil jeg mene at især de samfundshistorisk interesserede læsere vil finde udgivelsen både lærerig og underholdende.
Tak til Forlaget BAVARIA og Casper Hansen, for med en stemningsmættet komposition at skabe en tidslomme, jeg som læser kunne træde direkte ind og ud af, og besøge en tid der forandrede Europa for altid.
Aicha Sørensen, 8. juni 2024
Tidlig tysk historie med et twist af noir. “Forrædere af fædrelandet”, fører læserne ind i en forbløffende verden af politisk intriger og mørke hemmeligheder, der udfolder sig i det tumultagtige München i 1923.
Handlingen udfolder sig i en tid præget af kaos og politisk uro, hvor hyperinflation, korruption og voldelige sammenstød mellem kommunister og nazister præger hverdagen. Midt i dette kogende gryde står den unge kriminalassistent Konstantin Leitner, hvis opgave det er at opklare et mord, der viser sig at have forbindelser til kriminalpolitiet selv.
Hansen formår at skabe en atmosfære af spænding og mystik gennem sin nøje researchede beskrivelse af periodens politiske undergrund og samfundsmæssige dynamik. Gennem Leitners øjne oplever læserne en verden af farlige alliancer, dystre planer og personlige konflikter, der trækker dem dybere ind i historiens kroge.
Det flydende og kvikke sprog, som Hansen behersker så mesterligt, bringer historien til live med en dynamik og dybde, der holder læseren fanget fra første side til sidste. Hans evne til at skabe nuancerede karakterer og humoristiske, men alligevel tankevækkende beskrivelser, tilføjer en ekstra dimension til fortællingen og giver den et strejf af klassisk noir-stil.
Selvom historien primært udspiller sig i en “mandeverden”, hvor Leitner navigerer gennem farvande af konspirationer og magtkampe, ville et større fokus på ligeværdige samtaler mellem mand og kvinde have beriget fortællingen yderligere. Dog formår Hansen at skabe et engagerende romantisk subplot mellem Leitner og hans kæreste Leonora, der tilfører en menneskelig dimension til den ellers intense historie.
Alt i alt er “Forrædere af fædrelandet” en spændende og veludført krimi, der både underholder og udfordrer læseren. Jeg vil klart anbefale bogen, hvis du har interesse i tysk historie eller i Noir genrer. Det er en tung bog, men yderst berigende. “Forrædere af fædrelandet” får 4/6 stjerner.
Ida Marie Mortensen, 26. april 2024
Casper Hansens “Forræder af fædrelandet” indfanger læseren og trækker os tilbage til München i 1923, et tidspunkt præget af politisk og økonomisk tumult i skyggen af Tysklands nederlag i 1. verdenskrig. I centrum for fortællingen står Konstantin Leitner, en ung kriminalassistent, hvis skæbne bliver viklet ind i en intrikat web af mysterier og konspirationer.
Bogen begynder med opdagelsen af et tilsyneladende hjemløst lig i Englischer Garten, men som historien udfolder sig, opdager vi, at dette blot er overfladen af en meget dybere konspiration. Likvideringen af liget, iført politiets håndjern, sender chokbølger gennem München og kaster Leitner ud i en verden, hvor hyperinflation, korruption og politisk vold bliver dagligdags realiteter.
Det, der gør “Forræder af fædrelandet” unik, er ikke kun dens fængslende krimiplot, men også dens evne til at flette den politiske undergrund og sociale uro i München sammen med Leitners personlige kamp. Vi følger ikke kun med i opklaringen af mordgåden, men også Leitners egne kampe med et skrantende forhold, en udfordret boksekarriere og de dybe ar på sjælen fra hans tid ved fronten. Casper Hansen har mestret noir-stilen og skaber en atmosfære, der omslutter læseren i en sky af mystik og dysterhed. Den klassiske noir-æstetik er velgennemført og bidrager til bogen som en stemningsfyldt tidsmaskine, der transporterer os tilbage til det München, der eksisterede i de første kaotiske år efter 1. verdenskrig.
“Forræder af fædrelandet” er mere end blot en krimi; den er en historisk rejse ind i en overset periode af tysk historie. Gennem nøje research og sublim skrivning bringer Casper Hansen München i 1923 til live og tilbyder læserne en fascinerende og tankevækkende rejse ind i en verden af politisk uro og personlig kamp. Casper Hansens “Forræder af fædrelandet” er ikke blot en dybdegående og fascinerende fortælling; det er også en imponerende mursten af en bog med hele 633 sider. Trods dens omfang formår bogen at bevare en letlæselig og tilgængelig tone, hvilket gør den velegnet til alle typer læsere. Selvom noir-genren ofte associeres med kompleksitet, viser Casper Hansen, at det er muligt at indkapsle dybde og nuancer inden for et let og forståeligt sprog. Denne letlæselighed gør “Forræder af fædrelandet” til en fornøjelse at dykke ned i, uanset om du er krimielsker eller historisk interesseret læser.
Julie Røjsmose, 21. december 2023